Fifi of Kungsgarden

Alla inlägg under juli 2012

Av Sofia - 26 juli 2012 19:23



Idag blev det en riktig solskenspromenad på den danska sidan av verkligheten. Johan och jag tog båten över från Helsingborg och slappade gärnet i lilla sköna Helsingör, med lunch öl och glass. Näe jag vet att öl inte är min grej egentligen, men bara själva konceptet med "En kall öl på en uteservering i solen" gör det liksom värt några klunkar... Och härligt var det!   


 

På båten, full fart framåt. 


 

Den omtalade ölen


 

Gågata


 

Blekingebo


 

Uteservering


 


  



Av Sofia - 24 juli 2012 17:42



 


Den här söta människan hittade jag idag på Burlöv Center! Hon har äntligen tagit sitt förnuft till fånga och masat sig hem från Frankrike så nu får vi införliva den där visionen om "Rosévin i solnedgången en varm sommarkväll"   För er som inte sett henne här på min blogg tidigare kan jag tala om att hon heter Therese och att vi läste litteraturvetenskap ihop i Lund. Efter detta bestämde hon sig för att fara till Frankrike och öva upp sina skills i franska och hur sjukt det än känns har ett år redan blixtrat förbi. Tiden går skrämmande snabbt men det för ju med sig bra saker också. Som att man får träffa gamla vänner igen!   Efter en fikastund var det dags att bege sig utåt Flyinge än en gång för att fortsätta med byggprojektet. Det svenska vädret måste ha fått sig en rejäl smäll i huvudet för plötsligt är det varmt och strålande sol som om det vore... Sommar! Ja, riktig sommar rent av. Och prognosen ser hoppfull ut även flera dagar framöver. Kanske så att man till och med kan prestera ett premiärdopp i havet. Nä, inte badat något än i år. Sjukt. 


 

Sommarklädd för första gången på länge. Har längtat efter att kunna använda de där favoriterna som bara ligger ihopvikta i garderoben. Som shortsdressar och klänningar. Mmmm! Inte för att glädjen skulle bli särskilt långvarig, målartröjan skulle på och uppdrag väggmålning i bengalslott skulle fortgå. Måste ju naturligtvis sätta lite Fifi-prägel på det hela! Bilder kommer!   






Av Sofia - 23 juli 2012 16:07












 


Jodå en liten uppdatering. Innertaket är i stort sett på plats nu, de har snickrat flitigt med armarna över huvudet i flera dagar. Riktigt fint blir det! Bilden är från häromdagen när det fortfarande mest var isoleringen som kommit upp. Vi ska ta ett ryck med takfärg och även ny väggfärg på sina ställen när de blivit tillräckligt färdiga, och jag ska ju dessutom börja skissa upp mina vägg-bengaler alldeles snart... 



  

Första boxen börjar ta form nu... 


 

Och  så jag då som passar på att hålla de flitiga sällskap nu när solen för en gångs skull hittat till lilla Sverige. Lallar omkring lite lagom och suger i mig värme. Tjoho!   

    


Av Sofia - 22 juli 2012 16:20


 


Hantering The Ocicat-style. Ihop med Tigern, förstås... 


 

Hantering the Fifi-style; skissa på blivande väggmålningar till bengalslottet. Och därefter koka saft på de (ca) 14 tusen liter vinbär som nu står plockade i kylen. Om jag var så dum att släpa in dom från vinbärsbusken har jag såklart ådragit mig saftuppgiften också. Someones gotta do it!   




Av Sofia - 21 juli 2012 10:01


   


Tja, såhär kan det se ut en helt vanlig morgon. Två presenter till mig ligger på ugnen, nååågon vet att jag måste ha mina kokta ägg till frukost!   


Av Sofia - 20 juli 2012 21:11


 


Lite mindre intensivt byggeri i stallet idag så vi hade istället tid att bege oss en sväng till Sjöbo marknad. Trots lite regn och rusk var det en trevlig upplevelse och våra samlingar här hemma har naturligtvis fått påfyllning av sprillans nytt bråte!  Det är liksom lite utav en risk när man åker på marknad. Jag lyckades efter ett par rundor upp och ner bland knallarna vara så blöt och frusen att fingrarnas rörelseförmåga nästan helt utarmades... Kan säga det går lite trögt på tangentbordet fortfarande såhär några timmar senare... Svensk sommar! Men vidhåller envist att det trots allt var ett trevligt besök. I en sån där hopplös klo-automat lyckades Johan fånga ett mjukdjur åt mig, som senare visade sig vara mindre uppskattat av bengalerna i Flyinge. Särskilt Snömuppen gjorde stora ögon och stirrade ångestladdat på mjukdjuret som liksom lojt satt där och tittade tillbaka. Aldrig sett något liknande, måste varit dom stora hundögonen i tygdjuret som satte griller i huvudet på det riktiga djuret, den stackars snöflickan. Vände mjukisen med rygger fram istället men hon vågar fortfarande inte gå förbi utan tar omvägar istället. Nåja, jag blev i alla fall glad för presenten...   Och mamma blev glad för sin, en försenad namnsdagspresent i form av en riktig crazy-bengal-woman-bag. Nåt måste man ju släpa med hem när hon matar kattungar och guidar kattungespekulanter hela dagarna och inte kan åka med! 


 


 

Fångad på bild, skeptisk Snömupp... Betraktandes mjukdjuret. 


Av Sofia - 20 juli 2012 12:39



  


Av Sofia - 19 juli 2012 20:09






 



 


Idag har det sista stora lasset till byggprojektet inhandlats. Det blev många timmar på Hornbach och mycket tankekraft las på att välja rätt våtrumsmatta till golvet. När vi väl stirrat och klämt på alla provbitar och dragit i rullarna var det bara själva tillskärandet av femtioelva mattbitar i olika längder som skulle genomföras... lol, det tog en liten stund! Den stackars expediten kämpade som ett djur och ältade antagligen i sitt huvud hur hon verkligen hamnat på fel plats  vid fel tillfälle; när de galna kattstallbyggarna kom och skulle tömma hyllorna på tung plastmatta! Tillsist fick vi i alla fall rätt antal rullar och efter att ha bockat av allt på inköpslistan kunde en fullastad bil med släp rulla hemmåt. Mot slutet av shoppingen vinglade både jag och mamma omkring med dimmig blick och gapande magar... Har man glömt äta lunch blir en hel eftermiddag på byggvaruhus väääldigt lång! Och inte en enda stackars skrämd godispåse kan man komma över, det roligaste som hänger vid kassorna är typ batterier och byggskum. Inte okej! Nu är dock svälten övervunnen med en god middag och tv-kväll med katterna står på schemat... Finns väl alltid någon fråga-olle-dokumentär att titta på    
 

Presentation


En blogg av mig, Fifi 20 år, och mötet mellan mina olika intressen. Välkommen att kika runt!

Vill du följa min blogg?

Sök i bloggen

Läs gärna!

Kategorier

Dont forget...

Photobucket

at:

 

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggtrafik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ovido - Quiz & Flashcards