Fifi of Kungsgarden

Alla inlägg under januari 2012

Av Sofia - 31 januari 2012 17:58


    

Exakt såhär pigga är vi idag!


...eller är det förresten tisdag? Insåg i sekunden jag skrev rubriken att det kanske var någon helt annan dag mitt i veckan och kände mig ett fasansfullt ögonblick mer disorienterad än vanligt... Jo, fan, det är ju faktiskt tisdag!  (*fortfarande något tveksam till att jag har rätt*) Så vad händer i livet? Firade mamsens födelsedag igår med vårrullar och banan/kola-paj och skämde bort henne med bland annat lite nya knivar, vi vet ju att hon gillar att skära fingrarna av sig... För säkerhetsskull fick hon även ett paket plåster... Förutom dessa farliga köksredskap gavs det även bort mjukare och söta saker som bland annat Chai latte från espressohouse, nam nam! 



För närvarande upptas även större delen av min skoltid åt projekt tekanna som även DEN av någon underlig anledning är bortlovad till mamma, jag vet inte riktigt hur det här går till? Är det inte jag som fyller år snart?  Payback time säger jag... Nu återstår "bara" det lilla arbetet med dekoration och glasyrer, misstänker attdet blir morgondagens satsning :-) Det var en liten muppig uppdatering om tisdagen, sorry att det inte blev bättre än såhär... Jag är lika besviken som ni! ;-) Utlovar betydligt skojjigare saker i nästa inlägg! 

Av Sofia - 30 januari 2012 17:00



Jag har utsmyckat Blekingebon med ett egentillverkat halsband. Två tags gjorda av keramik med en fisk på den ena  och mitt namn på den andra. Får endast användas vid normal-risk-aktiviteter och inte då han är nere och kryper i husgrunder! Vet ju hur många mobiltelefoner han kraschat på förbluffande kort tid...  


Av Sofia - 29 januari 2012 17:00




Från märket Miu Miu. Jag döööör!   Anyone out there som har ett par som står och skräpar?   

     

Av Sofia - 28 januari 2012 20:44


Så var resan fram och tillbaka över sundet avklarad och alla medressenärer mer eller mindre välbehållna och avsläppta i sina hemdomäner   Incheckningstiden var i äkta dansk anda generös och pågick ända till klockan 10 på förmiddagen vilket gjorde oss sjusovare mycket nöjda och belåtna, även om vi trots allt i slutändan hann fram med mycket knappa marginaler... Ni som känner min mammas förmåga att finna rätt väg förstår mig säkert... 

Väl på plats dök många bekanta ansikten upp och det hälsades hit och dit på en mängd olika språk. Rktigt skojjigt att vara ute igen! Av alla svenskar på plats var naturligtvis gamla goda Kenneth inte sen med att utmärka sin närvaro, utan började dagen med att i vanlig ordning öppna munnen för att provocera...hehe. Dagens profetia löd sex-noll i hankattspanelen för ryssen Leo och samma fördelning, sex noll, för Leos syster i honpanelen. Tja, tur att han inte råkat drabbas av ödmjukhet under jullovet, då hade man väl blivit allvarligt oroad för hans hälsa   



Frukost med landcruser-gänget


Nä.. Inte alls morgontrött... 


Paparazzifotograf... Kan det vara Birgitta som tagit sig till Danmark? 


Mer smygbilder på bekanta ansikten... Yes, you know who! ;-) 


För en gångs skull (ja för att vara i Danmark, no offence  )  flöt bedömningarna på i rask takt och det dröjde inte allt för länge innan såväl bengaler som Dollysar fick visa framfötterna på domarborden. Dolly hade efter att ha deltagit i en domarexamen bara ett skutt bort direkt till sin riktiga bedömning hos Jörgen Billing och han är alltid rolig att ställa för, mycket duktig ny domare på vår kategori! Själv tycker jag att Dollsan är lite klen i lockarna just nu och var osäker på vad domana skulle säga om det, men lyckligtvis verkade pälsen vara fullt tillräcklig för Jörgen som nominerade Poden i tuff konkurrens!     Samtidigt hos Fabio Brambilla och bengalerna tog vår juniortjej California Sundowner emot fina lovord och knep en nominering, något som även vår uppfödning Society High "Love", lyckades med som kastrathona. Tjoho! 

Allt eftersom dagen fortskred spred sig också ryktet om Kenneths profetia till allt fler utställare som alla muttrandes konstaterade med viss sarkasm att det i så fall bara var för oss alla att ta våra katter och gå hem, resultatet var redan färdigt!   Man kan ju bara älska jargongen på kattutställningar, kan säga att skadad som jag är känner jag mig riktigt hemma! Nåja, hur gick det då i slutändan? Uppfylldes årets första utställningsprofetior? Jo, till 50% i alla fall, Leo drog hem hankattsfinalen med alla röster men lite annorlunda blev det allt på honsidan. Den förutspådda segraren slutade som ex2 och en liten svart Dolly-Pod drog hem Best in Show med fem röster! Wiiiii! Kanonstart på året!   



Av Sofia - 27 januari 2012 22:15


Hockeypucken Dolly hänger med! (Foto från World Show)  


Imorrn bitti far vi i en fullastad Landcruiser på årets första show som även är den första på många långa veckor! Normalt sett brukar inte de danska utställningarna locka så väldigt eftersom ens flesta kattvänner stannar på andra sidan sundet och nöjer sig med att ställa ut i Sverige, men imorrn ser det ut att bli riktigt härlig uppslutning! Såväl svenska som danska (plus fler nationaliteter?) darlingar ser ut att komma på plats och det ska bli riktigt roligt att träffa er alla!   Har inte så höga förhoppningar på framgång vad det gäller resultaten då konkurrensen brukar vara stentuff och de egna katterna mer eller mindre dammat igen över vintern... hehe... men någon stans ska man väl börja :-) Ha en skön dag alla som stannar hemma och lycka till alla som är ute i tävlingsringen! Seee yooooouuu....  

Av Sofia - 27 januari 2012 17:47


 


De här två snyggingarna och jag var på lunchbuffé idag på Rosegarden i Malmö. Tror Per åt tillräckligt för att kompensera alla gäster som bara tar en portion, så blev inte mycket vinst för restaurangen den dan   Och nej det gick inte att få ett normalt foto, men det kanske skulle ha varit missvisande...   Förresten kan man ju undra vad det är för fel på mig som är ute och lunchar med helt fel generation, 37 resp 33 år gamla. Till mitt försvar kan dock sägas att jag känner mig som långt ifrån yngst (hehehe). Puss och kram!   


Av Sofia - 26 januari 2012 19:06


 


Jag tror aldrig att jag har befunnit mig på någon plats där politik kommer upp till diskussion lika ofta som på den folkhögskola där jag nu går. Dock tveksamt om man kan kalla det diskussion när alla vindar blåser åt samma riktning och debattörerna alla står på den vänstra fronten. Diskussionerna som kommer upp brukar således följa ett slags invant mönster; Den ena vänstersympatisören säger något negativt om högern och får medhåll från den andra vänstersympatisören. Och så kan det hålla på, timmar i sträck, fikaraster, lucnher, eftermiddagar, bussresor. Flera olika frågor tas upp och alla håller med varandra om att högern har fel och vänstern har rätt. Okej,jag kan finna mig i situationen och tycka lite halvt att det är väl bra om folk engagerar sig. Ja, visst hör jag mycket jag är oense med, faktafel och rent konstiga påståenden, men jag har faktiskt ingen lust att diskutera politik på min skoltid så jag håller tyst. Vad jag däremot blir förundrad och irriterad över är när dessa diskussioner övergår i att handla om hurdana högerns väljare är och hur de kan vara "så dumma". För ja, dumma är vad de är. De som röstar höger är stackare som inte kan stå emot sin bakgrund, sin uppväxt och är påverkade av sina föräldrar. De är personer som tyvärr bara tänker på sig själva och inte kan se framåt i ett längre perspektiv utan bara röstar efter vad som passar bäst just för tillfället. Framförallt, tråkigt nog, så inser inte högerns väljare hur manipulerade de är och det är hemskt att de låter sig luras som de gör av Renfeldts propaganda. 


Jo, den biten av diskussionen gör mig matt och det är uttröttande att lyssna på var dag. Att öppna munnen och uttrycka något om sina egna politiska åsikter hade varit att begå socialt självmord och för övrigt är jag som sagt inte sugen på att blanda mig i politiska diskussioner under mina skoldagar. Men jag undrar verkligen, var är respekten för varandra? Jag har inga problem med att folk har andra åsikter än vad jag har och på samma sätt hoppas jag att folk inte har problem med att jag inte håller med dem. Är inte det allra viktigaste i all politik social acceptans och tolerans mot andra? Oavsett bakgrund, läggning, ursprung och politisk tillhörighet? Jag blir särskilt förvånad när unga människor, esteter, med hela peace and love and understanding-jargongen, utan problem häver ur sig sådana fördomar som att högerväljare inte kan tänka och bara är manipulerade. Ovsett vad jag röstar på vill jag bli respekterad och jag är helt säker på att de flesta väljare oavsett block kan tänka och har riktiga och hållbara argument för varför de väljer som de gör. Så, lite tolerans och lite självkritik kanske kunde vara på sin plats, det är allt jag ber om!


Ett litet skri bara, från Kärringen mot strömmen   

Av Sofia - 26 januari 2012 10:00


Hästfamilj i stengods. Från ca 5 cm från nos till svans (de minsta) och uppåt. Bor för tillfället på min hylla i skolan   

Presentation


En blogg av mig, Fifi 20 år, och mötet mellan mina olika intressen. Välkommen att kika runt!

Vill du följa min blogg?

Sök i bloggen

Läs gärna!

Kategorier

Dont forget...

Photobucket

at:

 

Besöksstatistik

Tidigare år

Arkiv

Bloggtrafik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skapa flashcards