Fifi of Kungsgarden

Alla inlägg under mars 2011

Av Sofia - 17 mars 2011 14:24


   Let's chill...


Så efter en hysteriskt intensiv vecka med föreläsningar, inlämningsuppgift samt ungefär tvåhundra romaner att läsa, lugnar det slutligen ner sig en smula! Imorgon har vi nada på schemat vilket innebär långhelg <3 Sedan är det bara en föreläsning nästa vecka och därefter tid till att plugga bäst men vill till tentan på lördag... Men ooops, då är det ju Stockholms kattklubb! I vanlig ordning blir alltså katterna anledning till att jag får flytta fram skrivningen till ett omtenta-tillfälle. Well, vi hoppas att det ska funka bra så att jag ger rättvis uppmärksamhet katter/plugg! Kreverar snart av abstinens så det är liksom inget alternativ att stanna hemma från stockholm...


Ska absolut blogga mer nu när det finns mer tid till det, blir ju tokig av att inte ha tid till något vanligt liv! 

Av Sofia - 10 mars 2011 16:59



Har ni sett! Katy Perry släpper en parfym med namnet "Purr"! Kind of must have I suppose :) Får ta mig en sniff nästa gång jag besöker Kicks!


   Leopardmönstrad i annonsen... lol

Av Sofia - 10 mars 2011 15:00



...man har en ypperlig ursäkt att köpa nya solglasögon för oj oj vad man måste kunna se ordentligt ute på vägen! Brummade mig hela vägen hem från Malmö häromdan, med enbart några få missöden!  


Av Sofia - 9 mars 2011 13:45


   Jag trivs bättre häär...


Devs har blivit institutionerad. Devs trivs bäst i tydligt avgränsade områden. Devs ogillar öppna ytor. En liten stund går bra, sedan blir han mycket konfunderad.


Det gäller alltså mitt rum. Devs trivs väldigt bra med tillvaron där. Det började med att han sov där på nätterna med mig, men så har han blivit allt mer fäst vid stället. Eftersom vi ofta har någon kisse boende permanent på mitt rum och som inte kan komma överens med flocken i övriga huset, måste man alltså förbi en stängd dörr för att komma åt mitt rum, vilket är något frustrerande i Devs värld. Det handlar alltså inte om frustration över att bli instängd där, utan VE och FASA; Att han blir utestängd!!! På morgonen vill han dock ofta gå ut i huset som alla andra, vilket sedan innebär ett väldigt bry för honom med att efter en kort stund få någon att följa med upp på övervåningen och stänga in honom på rummet igen. Han går runt och pratar, ylar, jamar, petar på oss, och så fort någon går förbi trappan utropar han ett tjut av iver och springer upp, för kanske finns det en chans att någon ska öppna till mitt rum...


Fråga oss inte varför, men det är det bästa Devs vet. Och ångesten är ett faktum om han skulle ha råkat missa "sista stängningen" till mitt rum på kvällen när alla går och lägger sig. Då väcks man omedelbart av ett krafsande på andra sidan dörren. Ja, det är ju bara att försöka göra honom till lags och ställa upp med att öppna och stänga dörren efter Devs behag, vem vet, kanske har han en egen rymdzon där som vi inte kan träda in i!   

Av Sofia - 8 mars 2011 16:48


   

Det börjar kännas nu att man inte har varit iväg på ett bra tag..! Visserligen var det någon enstaka dag i Danmark, och så GRK för ett par veckor sedan såklart, men ingen riktigt äkta, stor, svensk, hej-alla-skojjiga-assistentvänner-utställning! Stockholm i slutet på mars blir första helgen på länge med resa och allt som hör till att ställa ut, men innan dess har vi nu på lördag nåtonting nytt att prova på; TICA. Vi ska ta med Cooper och Lemonpie, och det ska bli riktigt roligt att få se hur en sådan utställning går till samt hur grabbarna USA tas emot av domarna! Båda är ju egentligen födda hos en TICA-uppfödare även om Cooper råkar vara rätt gångbar i FIFE också. Kul ska det i alla fall bli! Jag behöver ett hederligt avbrott från litteraturbubblan och komma ut i den fullt normala kattvärlden!   


Det är ju då en aning skillnader i FIFES och TICAS bengalstandarder. Många bengaluppfödare strävar i själva verket åt att få en bengal mer i TICAS linje även inom FIFE. Den största anledningen är att standarden från början skrevs till TICA av Jean Mill, grundaren av rasen, och alltså är närmre urpsrungsidén. Bengalerna inom TICA ligger utseendemässigt närmre den asiatiska dvärgleoparden medan FIFE har tolkat om standarden en aning och vill ha en snällare look på rasen. I TICA måste inte profilen vara rak, vilket vi tjatar så mycket om, men den får absolut inte vara för svängd och ska snarare gå åt det rakare hållet; Helt rak är också tillåtet. Dessutom är det mycket mer fokus på typen som helhet än pälsen, vilket också är en aning avvikande från FIFE. Varm färg och pannkaksrosetter är inte det som utmärker en framgångsrik bengal inom TICA utan när det gäller pälsen prioriterar man flyt i mönstret utan stripes, samt kontraster. Man är helt enkelt ute efter en mer natutrogen look. Vi tycker väl de flesta att FIFE har mycket att lära av TICA när det gäller bengalen, även om vi också gillar vissa saker som finns inom FIFE... :) 


  

Av Sofia - 6 mars 2011 15:34



Efter en del slit hos frisören var all den gamla färgen väck och jag möter våren som en alldeles strålande ny människa ;) Bengalfärgad rentav...


Av Sofia - 6 mars 2011 13:00


   

Finbesök väntade denna söndagsförmiddag på Kungsgarden, då Prickligan i Malmö skickade två av sina medlemmar; Sanna och Leon! Vi mumsade blåbärsscones och katterna var naturligtvis inte sena på att rycka in och hjälpa till i ätandet, speciellt en viss Dolly-Boll...


   Sanna och S*Jangala Leon   


   Mystic var med och stod lite på bordet


   Hemulen var också vaken


   Och ja.. Hejsan Dolly.. (Våra katter är aldrig på bordet ehm)


   Ursäkta, jag ska bara kliva lite i smöret här...


   Vi, ja tvåbenta som fyrbenta, mumsade blåbärsscones   


   Och de fyrbenta har ingen som helst aning om vad begreppet "spåra ur" innebär...


   Eller någon känsla för var det redan är fullsatt... Vi skyller naturligtvis på missarna uppfödare, de måste ju ha fullkomligt tränat katterna till sådan gränslöshet!   


Om ni för övrigt undrar varför jag varit en smula slö på bloggen de senaste dagarna beror det på att jag har sådär en 600 sidor "Brott och Straff" att ta mig igenom till på måndag, imorgon alltså, och det har väl tagit sin lilla tid... Men snart, snart måste det bli en nertrappning av detta hysteriska romanläsande!


Av Sofia - 2 mars 2011 15:29


   

Dolly växer och frodas på Kungsgarden. Hon är inte rädd att ta för sig utan pekar glatt på allt som faller henne i smaken och ger order om att få det. Häromkvällen skulle det tittas på melodifestivalen på Dollys begäran och dessutom skulle hon ha en halv glassbåt. Som den nyfikna och frammåtfarande filur hon är slutar det ibland inte riktigt som hon tänkt sig. Idag till exempel hörde jag upprörd bengalgråt från badrummet och funderade på vem som råkat bli instängd där. Hittade en MYCKET upprörd Mystic som stod vid dörren och ropade "Rädda mig", för bakom henne i en puff hade Dolly somnat i godan ro. Mystic var klart skakad över att ha blivit instängd med denna lilla Gremlin i hela tjugo minuter!   Mystic flydde badrummet medan Dolly gäspade och sa att hon kunde stanna kvar en stund till, förstod inte alls vad det fördes ett sånt liv om. Efter att ha piggnat till sprang dock även hon ner har och bestämde sig för att hjälpa till med bullbaket genom att sitta i degen... Gick slutligen upp på mitt rum och somnade sedan igen, i Devs päls...   Åhja, försökte fota lite på mini-ligisten, inte det lättaste att få henne stilla!


     









   Och så vill farfar Devs vara med på en bild!








Presentation


En blogg av mig, Fifi 20 år, och mötet mellan mina olika intressen. Välkommen att kika runt!

Vill du följa min blogg?

Sök i bloggen

Läs gärna!

Kategorier

Dont forget...

Photobucket

at:

 

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggtrafik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ovido - Quiz & Flashcards