Fifi of Kungsgarden

Alla inlägg under september 2010

Av Sofia - 1 september 2010 16:53

Att jag börjar bli varm i kläderna på högskolan riktigt än vore väl att ta i, men efter ännu en dag av seriösa studier kan jag i alla fall säga att jag redan snappat upp en hel del Does and Dont's samt allmänna överlevnadsprinciper. Och eftersom jag är en sådan välvillig själ delar jag härmed med mig av dessa!


      

Klädsel


Do: Lagom slitna converse, tights eventuellt stuprörsjeans/shorts

och löst sittande linne/stor tröja. Glasögon med markerade bågar och en scarf runthalsen är ett stort plus. Skjorta eller jeansjacka som ytterplagg.

Toppa med axelväska av skinn eller ryggsäck från fjällräven. Man kunde tro att M-K här ovan har pluggat i Lund...


Don't: Höga klackar. Which I do :)



 

På morgonen


Do: Köp en kaffe i cafeterian och slå dig ned med en bunt papper. Se mycket upptagen ut!


Don't: Sätt dig ute i solen med ett äpple. Risk för getingar och generande

undanmanövers för att komma ifrån dessa...



 

På lektionen


Do: Kom en kvart efter utsatt tid. Jo, det är den magiska akademiska kvarten som gäller. Och se smart ut. Placera dig långt fram om du inte vill drunkna i massan. Slåss med näbbar och klor om du vill att din åsikt ska föras fram.


Don't: Snegla på klockan. En Litteraturstudent har bara ögon för lärare och anteckningsblock.




   

I tiominuters-pausen


Do: Gå och köp kaffe. Igen. Du kommer att ångra dig annars.

Don't: Sitt kvar. Du ser ut som en retard.




   

I gruppdiskussionen


Do: Släng dig med termer som autodidakt, kontext, litterär och Stream of conciousness. Kör lite namndroppande och nämn särskilt gärna Lars Norén. Allra bäst blir det om du får in det lite nonchalant i en mening, ungefär som om ni vore tjenisar; "Ja alltså det för ju såklart mina tankar till Lars, han är ett sådant typiskt exempel. Ni vet Lars, Norén ja". Låtsas för övrigt att du känner till och har läst ungefär dubbelt så många verk som du har.


Don't: Börja på en mening utan att veta hur du ska avsluta den. Ta upp att du är extra förtjust i Liza Marklund och Camilla Läckberg (vilket jag som tur är inte är); Då blir du halshuggen.



 


För övrigt gäller enkelhet och siktet inställt på seriösa studier. Se mindre förvirrad ut än du är och känn dig världsvan. Var trevlig och kontaktsökande mot dina klasskamrater, men undvik att verka för efterhängsen. Ha alltid en kaffe i handen och glöm inte att ta med dig lunch, så är saken biff!


Det kanske inte låter speciellt roligt men faktum är att jag har haft en väldigt trevlig och spännande dag idag! Jag är alldeles srax officiellt en pluggnörd mitt i smeten. Till imorgon fick vi en novell att läsa och klura på, vilket jag antar är bäst att sätta igång med typ.. Nu. Som sagt, fritiden lär man inte se mycket av framöver!





Presentation


En blogg av mig, Fifi 20 år, och mötet mellan mina olika intressen. Välkommen att kika runt!

Vill du följa min blogg?

Sök i bloggen

Läs gärna!

Kategorier

Dont forget...

Photobucket

at:

 

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggtrafik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ovido - Quiz & Flashcards