Fifi of Kungsgarden

Alla inlägg under augusti 2010

Av Sofia - 31 augusti 2010 17:46


  


Så var man då instationerad på Lunds Universitet och redan i gång med ett fullspäckat schema. I går informerades vi om allt mellan himmel och jord, bibliotekskort till litteraturlistor och studentnationer. Ändå känns det som att man lämnade klassrummet med fler frågor än man hade innan. Förhoppningsvis faller bitarna på plats efter hand. Idag hade vi den första riktiga lektionen med tillhörande gruppdiskussion; Mina nya klasskamrater var alla på hugget och ytterst angenäma att få fram sina åsikter och briljera med sina kunskaper i dagens uppgift, något som jag måste erkänna känns ganska ovant jämfört med min tidigare, mycket tysta och blyga, gymnasieklass. Under tre år har jag i princip bara hört min egen röst i gruppdiskussioner, och det kändes uppfriskande att få lyssna till en hel drös uttalanden från tämligen skillade och intresserade jämnåriga. På gränsen till förbluffande. Är alla universitetsstudenter lika ambitiösa?


För er som inte vet det redan är det alltså Litteraturvetenskap jag läser. Ett års heltidsstuier. Att vara ny på universitetet känns inte fullt lika skrämmande som det var att vara novis på gymnasiet; Omställningen från grundskolan för tre år sedan var större. Undervisningen känns dessutom ny och spännande, liksom atmosfären och hela området. Men visst känns det ändå lite konstigt. Konstigt att vara tillbaka i skolbänken, att ge upp en bit av sitt liv och fria vilja, när man till slut hade möjlighet att leva en stund utan plikter och betungande skolböcker. Det är en skum känsla, ungefär som att glatt låta sig låsas in och ätas upp av hungriga korpar. 


Vi får se hur allting artar sig, än så länge är det bara att försöka få ordning på allt koaos som råder och försöka hänga med i svängarna! Imorrn är det heldag då vi ska prata om vad som är värdefull litteratur, vad som är hög och låg etc. Det låter onekligen spännande... För litteraturvetenskap är trots allt ett ballt ämne, som fascinerar mig. Lite nördigt kanske, men vad gör man!



Av Sofia - 30 augusti 2010 18:20


  

Kan det vara en liten Björksopp?


Ja, som en sista avslutande aktivitet på ett långt sommarlov hängde jag med ut i skogen på en riktig svampjakt. Jag och Sabina hade siktet inställt på kantareller men fick se oss besegrade när vi efter otaliga timmar fortfarande inte stött på en enda Herr Kantarell. Däremot dök det upp otaliga soppar och annat spännande som vi ivrigt fyllde korgarna med. Per var inte den som var den utan smakade oförskräckt på det mesta vi drog upp för att avgöra om svampen var av lämplig eller olämplig sort. Vad jag vet lever han fortfarande, tack och lov...


Under dagen kikade regnet fram vid ett flertal tillfällen och vi fick slåss om de två medhavda paraplyerna, men emellanåt var det även mycket soligt och fint! Och gott sov man senare, en dags skogsvandring eliminerar överskottsenergi fullkomligt  

Bilderna är tagna av Per på S*Powerspots!


  


  


  

Av Sofia - 27 augusti 2010 15:08

AnnaPanna, du som börjar dregla efter leopardmönstrat... Vad sägs om den här läckerbiten! Från Topshop, såklart. Tala om att resa Stylish på catshower   



Av Sofia - 24 augusti 2010 18:04

Kom förbi ett par underbart poetiska ord av Richard Burton om hans första möte med Elizabeth Taylor...   


 


Hon var så utomordentligt vacker att jag nästan skrattade högt. Hon utstrålade svält, eld, förintelse och pest... det enda sanna upphovet. Hennes bröst var apokalyptiska, de skulle störta imperier innan de vissnade...Hennes kropp var ett konstruktionsmirakel...hon var obestridligt underbar. Hon var överdådig - Kort sagt, för jävla mycket. De där enorma violetta ögonen hade en underlig glimt. Evigheter drog förbi, civilisationer kom och gick medan dessa kosmiska strålkastare granskade min bristande personlighet. Vartenda koppärr i mitt ansikte blev en månkrater.

Av Sofia - 23 augusti 2010 19:55


 

Solen har äntligen börjat titta fram igen, men jag har gått och dragit på mig en rejäl förkylning och kan bara betrakta vädret på avstånd, nergrävd under filtar. Tristessen kryper i mig!

Av Sofia - 22 augusti 2010 14:01


 


Ja, kvällen och natten blev mycket lyckade och minnesvärda! Och vi fylldes upp över öronen med smarrigheter... 


Minnesvärt före klockan 23.00;


- Två bitar underbart smarrig smörgåstårta, vilken alla snabbt skalar på lax, räkor o ägg som är på toppen utav den.


- En av gästerna saknas; Pia Pizzi-Johan ringer och undrar varför han inte hittar Pers hus. Kanske var det för att han var i Anderslöv av någon outgrundlig anledning och inte i Trelleborg som det tydligt stod på inbjudan. Johan anländer 21 minuter senare och får äta avklädd smörgåstårta. 


- Två bitar om möligt ännu smarrigare princesstårta med EN KATT PÅ! Alla äter tills de mår illa.


- Skånsk ordkunskap med Sabina Engler; Skalt - Konstigt, Fubbik - Konstig person, Ful - Fågel.


- Godisskålarna plockas fram och mamma river ner glas och vinflaskor i sin iver att lägga vantarna på den största skålen. Det gick åt många servetter för att få det någorlunda torrt igen. Say no more. 


Minnesvärt efter 23.00 och frammåt;


- Oj gud, var ska vi börja...


- Per visar rumbahöfterna och de rätta feminina movesen till Shakiras "She Wolf".


- Per och Morritz visar att katter och människor kan dansa tillsammans precis som vilka som helst. Relationen mellan dem två ska man nog inte gräva för djupt i...


- Johan och Per kör luftgitarrsduell med tillhörande headbanging. Därefter diskuterar de två (som förpassats till att dela sovplats) om de ska sova med eller utan kalsonger... Också en relation man inte bör gräva för djupt i!


- Vi upptäcker att taket har tapetserats med gröna insekter på grund av att fönstrena står öppna. Under nattens gång blir taket bara grönare och grönare. Sabina får frispel.


- Vi bestämmer oss för att spela TP, ungefär klockan 03.00


- Jag svarar rätt på en fråga i TP!


- Jag svarar rätt på en till fråga i TP!


- Jag svarar FEL på pluppchansen...


- Jag svarar fel på nästa pluppchans också. Johan leder såklart. Jag bestämmer mig för att ge Sabina lite bra ledtrådar inför hennes Pluppchans så att hon ska komma ikapp Johan. Det lyckas!!!


- Per ger upp. Jag får hans Plupp. Jag anklagas för fusk. Jag protesterar.


- Vi slutar spela TP och går och lägger oss. Sabina whinar om att det är för mörkt i lägenheten för att man ska kunna sova, eftersom vi inte kan se om det lurar någon utanför sovrummet. Strax därpå blir vi ihjälskrämda av Per som vi inte såg stod och lurade utanför sovrummet, när han kommer in med en nattlampa.


- Tystnaden lägger sig men telefonerna börjar plinga. Onödigt sms'ande 2.0, mellan sovrummet och vardagsrummet. Obsceniteter skickas från telefon till telefon. Sömnen infinner sig slutligen...


Och vi väntar ännu på bildbevisen!





Av Sofia - 21 augusti 2010 12:49


 


Idag blir det firande av en rykande färsk 30-åring! Sabina här nere slår på stora trumman och lämnar 20-åringen bakom sig med ett övernattningspartaj ute i Trelleborg... Massa grattis, och skojj ska vi ha!           


 

Av Sofia - 18 augusti 2010 11:07

Ja som ni säkert har sett har USA-töserna gjort första etappen i resan mot att bli Svenska medborgare. Vi var givetvis på plats i danmark och gosade dem välkommna!


Och en extra stor puss till min alldeles egen Darling!   


 


Absolutely Elizas Darling


 


 


Kan man få en bättre gåva än så? Nej, jag tror inte det! Underbar "liten" katta med spinnmotorn och springmotorn på hela tiden; Hon galloperar fram vad hon än gör      Behöver jag ens nämna hur glada vi är att ha Gail som nära vän och mentor?


Här är vad underbara bästaste bengalmamman Gail själv skrev:


OK Ullis.   Here is what I am thinking so sit down with wine now and listen to my wishes ...   and you certain can share this now with Fifi :)    Ms. Darling is my present to Fifiona and as best I can do for a BIG thank you for all the wonderful times she has taken Cooper and Mr. Lemmonbutt  and made them both stars.   I can never thank her enough for loving my beautiful boys that I trust to you and her. and YES  Ms. Darling is simply amazing and I hope her stunning beauty is a big and good surprise for you!!!! I wish you to think she is a homely little mutt girl so you get a biggggggggggggggg surprise when you see her.   I hope she light up Fifi's eyes. I think the world of her and she a special girl for a SPECIAL Fifi!   


Tusen tack och pussar till henne!  




Presentation


En blogg av mig, Fifi 20 år, och mötet mellan mina olika intressen. Välkommen att kika runt!

Vill du följa min blogg?

Sök i bloggen

Läs gärna!

Kategorier

Dont forget...

Photobucket

at:

 

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggtrafik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ovido - Quiz & Flashcards