Fifi of Kungsgarden

Direktlänk till inlägg 14 maj 2010

Livet som assistent

Av Sofia - 14 maj 2010 11:28


 


Som många av er redan vet är jag en ständigt knegande assistent på kattutställningar. Sedan jag började för ca två år sedan har det gått få utställningar då jag inte jobbat. När man väl börjat är det svårt att låta bli, löjligt men sant.


Första gången gick jag som elev-assistent bredvid Steph på Spinneriets utställning. Största delen av den helgen var jag mest förvirrad och blyg och allmänt malplacerad, men samtidigt glad att jag var på väg in i "assistentlivet". Jag bar katter i panelen av alla möjliga olika slag och fick desstom en del beröm efteråt. Det var en väldigt rolig helg som blev början på något helt nytt!


Efter denna första upplevelse tog det fart igen senare under hösten då några skånska utställningar saknade assistenter. Jag som inte hade anmält mig innan fick hoppa in och för första gången hålla i alla trådar helt själv, vilket absolut var en utmaning. Men det var väl i den vevan ungefär som jag upptäckte att jag fixade jobbet även på egna ben.


Därefter har det bara rullat på och jag missar ogärna ett tillfälle att vara assistent. I första hand ligger det nog i mitt stora intresse för katter och djur överlag; Jag finner få saker så roliga som att få hantera och träffa olika katter på nära håll. Att få en katt att känna sig bekväm och presentera sig snyggt framför domaren/i finalen är en konst i sig och alla har olika personligheter som man får lära sig att läsa av. Det finns dessutom hur många olika varianter att presentera en katt på som helst, det är stor skillnad på utsträckt och utsträckt och hoptryckt och hoptryckt...


Sedan har vi också den sociala biten. Man får chansen att umgås med en hel drös trevliga människor och kan diskutera allt mellan himmel och jord som rör kattintresset, vilket är väldigt lärorikt. Om jag någon gång inte går assistent på en utställning känns dagen väldigt händelselös och långsam och man undrar vad man egentligen brukade ha för sig innan man drog på sig den röda skjortan. Vad som är lite synd och som jag ibland kan sakna är att man inte hinner spendera så mycket tid med de egna medhavda katterna. Det blir mycket annat som hamnar i fokus istället.


 

Men lite Devs hinner man alltid med!   


Mitt bästa minne hittills var när jag gick assistent på World Winner show 2009 i St Gallen. Det var en enormt arrangemang i en jättestor lokal och man var tvungen att ha ungefär åtta armar och tala tio olika språk samtidigt för att få allt att flyta. Det var fransmän, tyskar, schweizare, italienare, portugiser, you name it, som alla försökte kommunicera på sitt eget modersmål. I panelen fick jag äran att bära många fina katter, och av dem tre stycken "hemifrån" som kammade hem titeln WW '09; Leopardette's U Want me of Norrguld, NL*Pendragon Weathergirl samt en siamestjej.   


Just nu ser jag fram emot Spinneriet i helgen då jag kommer gå för Eiwor och Donatella, som båda kommer att ha kategori tre. Hoppas vi ses där alla glada människor!

 
 
Jeanette Björnberg

Jeanette Björnberg

19 maj 2010 12:48

Fifi, du har utmärkt bra hand om katter! så jag förstår att du tycker om assistentlivet! Du är en sann artist...med djur och även på det konstnärlig planet!

http://www.artness.se/cats

 
Sassa

Sassa

6 juni 2010 21:47

Kommer du till UK eller Järva senare i år då?

http://angelsco.se

 
Ingen bild

Fifi

6 juni 2010 21:58

Ja, kommer upp till UK ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 17 augusti 2012 19:30

      "Vi kan ju alltid ta en glass i solskenet?" "Solsken?! Problemet är att det inte ÄR något solsken!"    Fast när termometern visade 24 grader och inte ett moln syntes på himlen var Therese tvungen att ge sig. Kanske är hon förföljd a...

Av Sofia - 16 augusti 2012 18:21


    Så har det där bengalslottet kommit till stadiet att få slottsträdgården inhägnad. Reglar ska mätas upp och pusslas ihop på bästa vis och naturligtvis kan ett sådant jobb inte ske utan övervakning från ett gäng fyrbenta experter. Två stycken ...

Av Sofia - 11 augusti 2012 19:56

  Ralph har tagit bästa platsen hos Sanna vid frukosten      Well inte hann jag ta några direkta kattbilder på showen men kan dela med mig av de bästa ögonblicken från fredagen och lördagen som inte var direkt tävlingsrelaterade ;) man hinne...

Av Sofia - 10 augusti 2012 15:17

Jo här i Karlskrona är sniglarna lika sjuka som vanligt... Den här lealösa spinnande damen ska dessutom med ner till Skåne i eftermidda, Kurr kurr!...

Av Sofia - 8 augusti 2012 18:15

  Några av mina senaste keramikgrejer. Handgjorda koppar i stengods, glaserade och dekorerade med egengjort tryck; Föreställande devsar och bengaler såklart! Nu börjar vi dessuom närma oss en hösttermin så ska bli spännande att sätta igång med "...

Presentation


En blogg av mig, Fifi 20 år, och mötet mellan mina olika intressen. Välkommen att kika runt!

Vill du följa min blogg?

Sök i bloggen

Läs gärna!

Kategorier

Dont forget...

Photobucket

at:

 

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggtrafik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ovido - Quiz & Flashcards